Autoritatea Navala Romana- catastrofe Portul Constanta

Imagine

Moderatori: Diana22, karola, Amy

Autoritatea Navala Romana- catastrofe Portul Constanta

Mesajde suchea iulian » 1-Iun-2008, 06:39

Inconstienta, sau interes?Nave - cosciug, lasate sa opereze substante periculoase in Portul Constanta
01.06.2008

In ultimii zece ani, autoritatile române au reusit sa aduca legislatia referitoare la siguranta navigatiei si poluare la nivelul celei impuse de conventiile internationale acceptate de toate statele cu pretentii de civilizatie. S-au cheltuit sume uriase cu implementarea legilor emise de Organizatia Maritima Internationala, IMO, si care fac referire la conditiile minime de siguranta pe care trebuie sa le indeplineasca o nava pentru a-i fi permis accesul intr-un port al tarii semnatare. Daca nava respectiva transporta produse periculoase – combustibili sau produse chimice – regulile devin mult mai stricte, deoarece implicatiile unui eventual accident sunt uriase. Ne laudam asadar cu o legislatie conforma cu cerintele Uniunii Europene, al carei membru suntem de mai bine de un an, cu participarea la diferite organisme internationale de siguranta pe mare, cu reguli stricte privind potentialul de poluare al unor nave. De la teorie insa si pâna la practica e cale lunga si naravul dobândit pe parcursul a zeci de ani pare sa nu aiba leac.

Autoritatile române au publicat, anul trecut, o lista neagra a navelor carora li se interzice accesul in porturile noastre, ca urmare a numeroaselor aresturi instituite de-a lungul timpului, pentru neregulile gasite la bord. Nave-cosgiuc care au depasit 25 de ani de exploatare, a caror reparatie capitala a constat in câteva cârpeli si care la orice furtuna mai puternica s-ar putea dezintegra au primit astfel interdictia de a mai acosta in porturile românesti. Demersul este unul salutar, pentru ca in caz contrar ne-am fi supus la riscuri uriase in ceea ce priveste siguranta navigatiei in apele noastre teritoriale, dar mai ales in privinta unor eventuale poluari ale mediului marin, cu implicatii enorme si de lunga durata. Serviciul specializat din cadrul Autoritatii Navale Române, Port State Control are sarcina de a inspecta navele care intra in porturile românesti si, daca se constata vreo neregula la bord, instituie arestul si nu ii permite plecarea pâna nu-si remediaza deficientele. Daca la capitolul nave straine stam relativ bine, nu acelasi lucru este insa valabil cu ambarcatiunile autohtone. si ne referim strict la navele românesti care fac transporturi in apele nationale, fara sa iasa din jurisdictia statului român. Autoritatile privesc cu mare indulgenta la aceste nave, desi pericolul pe care il reprezinta este enorm si la o inspectie de rutina se descopera zeci de deficiente care pun serios in pericol siguranta navigatiei. Nave care au depasit de mult limita de exploatare, nave carora de-a lungul folosirii nu li s-au adus imbunatatiri notabile si care au suferit doar câte-o cârpeala care inca le mai permite sa pluteasca, incarca si descarca zilnic mii de tone de combustili – de la petrol la produse finite – sau substante chimice periculoase, al caror regim de transport este foarte strict. Procedura legala in cazul navelor tip petroliere, chimice si gaze lichefiate este urmatoarea: Autoritatea Navala Româna (ANR), prin Serviciul Inspectii Control Operare Marfuri Periculoase (ICOMP), isi trimite un inspector la bord, care are datoria sa verifice starea navei si sa intocmeasca un raport, pe baza caruia se elibereaza apoi permisul de operare. Aici intervine buba! Inspectorul urca la bord, constata ca nava are numeroase deficiente, de la absenta unui plan de incarcare/descarcare pâna la lipsa unor sisteme minime de siguranta in caz de poluare accidentala sau de incendiu. Cu toate acestea, acelasi inspector elibereaza câteva minute mai târziu permisul de operare, asa incât nava poate incepe incarcarea/descarcarea de substante periculoase, in ciuda evidentului pericol pe care il prezinta. Orice om de buna credinta poate suspecta ca eliberarea acestor documente se face contra unor favoruri, deoarece altfel nu se explica asumarea unui asa de mare risc. Cu un astfel de caz s-a confruntat un tânar inspector angajat al ANR.

Cine nu e cu noi, e impotriva

Iulian Suchea era, anul trecut, angajat la ANR ca inspector la serviciul ICOMP. A sesizat atunci ca, in special la navele românesti – care apartin CFR Navrom Giurgiu sau CNF Giurgiu Nav – procedura e diferita: inspectorul urca la bord, noteaza sumedenia de deficiente, dupa care, in pofida neregulilor, semneaza permisul de operare. Ei bine, Iulian Suchea a sesizat aceste probleme, in scris, si de aici a urmat un intreg razboi impotriva sa. Inspectorul a adunat zeci de rapoarte intocmite la barjele tanc apartinând CNF Giurgiu Nav, CNF Navrom Giurgiu, CNFR Navrom Galati, la care deficientele se numara cu zecile, de la absenta planurilor antipoluare, absenta unui plan de incarcare/descarcare (cargo plan), pâna la lipsa unor instalatii absolut necesare in caz de incendiu sau poluare.

A facut hârtii oficiale la conducerea institutiei, prin care semnala respectivele nereguli, precum si faptul ca a refuzat sa semneze permisele de operare, dar totusi navele au intrat la incarcat/descarcat. „Rasplata” a fost convocarea rapida a unei comisii si evaluarea profesionala a inspectorului, mult mai devreme decât de procedeaza, in mod normal, apoi declararea sa ca necorespunzator si angajarea pe un post inferior – referent de specialitate la biroul de Relatii publice – post de pe care nu mai putea sesiza ceea ce se petrece, in realitate la, inspectii. Iulian Suchea a mers mai departe si a facut un memoriu pe care l-a adresat secretarului de stat serban Cucu, directorul Directiei Transport Naval din cadrul Ministerului Transporturilor. in memoriul sau, Suchea nota faptul ca a fost sanctionat pentru faptul ca a semnalat o incalcare grava a legislatiei referitoare la siguranta navigatiei. Raspunsul secretarului de stat a fost cel putin surprinzator: „...va informam ca Ministerul Transporturilor nu are in atributii rezolvarea conflictelor de munca” si-l trimitea sa se adreseze instantelor de judecata. La urmatoarea adresa trimisa de Suchea, prin care explica faptul ca a reclamat o incalcare grava a prevederilor Ordinului MT 276/2005, cu incalcarea grava a tuturor prevederilor legale nationale si internationale in domeniul operarii marfurilor periculoase la navele tanc de tip chimic si petroliere, serban Cucu nu a mai raspuns.

Reprezentantii ANR spun ca nu-i bai
Contactat telefonic, directorul general al ANR, Valentin Serbanescu a incercat sa minimizeze importanta subiectului. Referitor la rapoartele de inspectie, seful ANR spune ca inainte de a i se permite sa inceapa operatiunile de incarcare/descarcare, nava este verificata de un inspector, care noteaza toate deficientele, fie ele minore sau de mai mare importanta. „Daca barja nu are instalatie de incendiu, nu este o problema, deoarece se impune ca remorcherul sau impingatorul care a adus-o sa ramâna permanent in asistenta”, subliniaza serbanescu. Potrivit sefului ANR, nici in restul Europei nu exista reglementari atât de stricte la navele care naviga pe apele interioare, comparativ cu cele care fac voiaje internationale. Mai mult, desi documentele atesta faptul ca unele din barjele cu probleme au trecut binisor de 25 ani, reprezentantii Autoritatii Navale le considera inca bune, iar explicatia este ca toate au certificate tehnice de navigatie valabile.

Chiar daca doar nu o spune direct, seful ANR recunoaste ca o eventuala inspectie „ pe bune” la toate aceste nave ar duce la retinerea tuturor ambarcatiunilor românesti care transporta substante periculoase si combustibili, asa incât se recurge la un compromis: daca se gasesc hibe mari, care ar putea in pericol siguranta navigatiei, se impun masuri de remediere, dar acestea se fac...in timp. Pâna la primul incident in care va fi implicata o asemenea nava, sa ne rugam ca impactul sa fie cât se poate de mic, pentru ca nimeni nu pare dispus sa renunte la ele!
suchea iulian
Trecător
Trecător
 
Mesaje: 8
Membru din: 14-Mai-2008, 17:17
Puncte de reputaţie: 0

Reclame

Înapoi la Dan Diaconescu Direct

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: CommonCrawl [Bot] şi 0 vizitatori