NECENZURAT

Mesajde vanghelis007 » 2-Iun-2008, 18:06

Basmele si fenomenul poltergeist (al fantomelor zgomotoase.)
Am aratat ca basmele pornesc de la o serie de realitati istorice.Sigur ca in cadrul acestora, realitatea fundamentala, poate imbraca diferite aspecte, printre acestea numarandu-se si o categorie aparte de fenomene fizice naturale, care alcatuiesc ceea ce literatura de specialitate, numeste fenomenul poltergeist, sau P.K.( Psyho-kinetic)Nu am gasit nicaieri in literatura noastra despre interpretarea basmelor romanesti sau universale, (mai ales in cadrul basmului german), o abordare a basmelor, din directia fenomenologiei paranormale.Ce este acest fenomen poltergeist despre care vorbim, si cum se manifesta el?Cuvantul poltergeist este un cuvant german compus din doi termeni:"poltern"="zgomot" si" geist=gost=fantoma."Fenomenul este cunoscut sub diferite denumiri: "fenomenul fantomelor zgomotoase", "fenomenul spiridusilor"s.a.m.d.Chiar daca ne vom repeta, reamintim ca modul de manifestare al acestor "spirite",porneste de la zgomote, ca:pasi, ciocanituri, zgarieturi, gafaituri care se aud dinspre peretii si tavanul locuintei, pana la miscarea unor obiecte, pana cand acestea ajung sa leviteze, respectiv la aparitia unor focuri spontane care pot merge pana la autocombustia fiintei umane sau ale lucrurilor inconjuratoare.Uneori,fantomele se manifesta prin zgarieturi, ciupituri, lovituri, imbranceli, rupturi de haine,ajungand la mutilarea animalelor si moartea din cauze necunoscute a oamenilor, care vin in contact cu ele.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Reclame

Mesajde vanghelis007 » 2-Iun-2008, 18:44

Astfel de fenomene de tip poltergeist, vor face saubiectul unor povesti populare.In "Casuta din padure", a fratilor Grimm, intalnim un astfel de episod:
"Dormi ea linistita, pana la miezul noptii, cand se isca in casa o asemenea harmalaie, ca fata se trezi deodata din somn.Paraia si scartaia prin toate ungherele.Usa se deschidea cu zgomot si se izbea de perete, grinzile trozneau ca si cand ar fi fost smulse din incheieturi, iar treptele pareau ca sunt gata, gata, sa se prabuseasca.In cele din urma, se auzi o bubuitura asurzitoare, ca si cand s-ar fi naruit intreg acoperisul.Dupa ce zgomotele se potolira, si cum nu i se intamplase nimic, fata continuase sa stea linistita in patul ei si adormi din nou."
O situatie similara,(de tip poltergeist), i se va intampla si eroului lui Ion Creanga, Ivan Turbinca:
"...cum a stins lumanarea, o data se trezeste ca-i smuceste cineva perna de sub cap, si i-o arunca cat colo.Ivan atunci, puind mana pe sabie, se scoala repede, aprinde lumanarea si incepe a cauta prin casa, in toate partile, dar nu gaseste pe nimene.(...)Dar cand sa atipeasca, deodata se aud prin casa o multime de glasuri, care de care mai uricioase: unele miorlaiau ca mata, altele covitau ca porcul, unele oracaiau ca broasca, altele mornaiau ca ursul, ma rog, fel de fel de glasuri schimonosite se auzeau, de nu se mai stia ce mama dracului, sa fie acolo.(...)Dar, cand aproape de cantatori, Scaraoschi, capetenia dracilor, vazand ca parte din slugile lui se zabovesc, porneste cu grabire la locul stiut, sa le caute. Si, ajungand intr-o clipa, se vara, el stie cum si pe unde, in odaie la Ivan si-i sterge o palma prin somn, cat se poate.Ivan atunci, sare ars si odata striga:"
In povestea "Plugarul si spiridusul",(povesti nemuritoare, 45, pg.103, citim:
"Intr-o noapte, nu trecusera decat doua ceasuri de cand atipise, il trezi din somn, un zgomot neobisnuit.Parea ca in puterea noptii, cineva sta si ciocane cu o unbealta captusita cu un sul de canepa, sa nu se auda prea departe."O alta intamplare de tip poltergeist, o vom intalni in povestea "Kelogan si Hasan":
"Merse si merse, pana ajunse in dreptul unor ziduri prabusite.Pasamite, acolo fusese candva un hamam(...)Cum era intuneric bezna si se simtea foarte istovit, Kelogan se gandi sa ramana peste noapte acolo.(...) Intr-un tarziu, in noapte, fu trezit de niste zgomote ciudate, care cutremurau pamantul ca niste tunete dezlantuite.Se bateau tobe, se loveau tamburine, surle tipau ascutit.Ecoul lor se lovea de peretii darapanati, ca si cum locul pustiu, avea sa se pravaleasca cu totul dintr-o clipa intr-alta."
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 2-Iun-2008, 19:34

Un alt caz de fenomen poltergeist, intalnim in "Povestea unuia care nu stia ce-i aia groaza":
" Isi plimba privirile in juru-i si zari intr-un colt, un pat mare.
-Tii, dar bine s-a mai nimerit.Taman ce cautam.-isi zise el, si se intinse in pat.Dar cand dadu sa inchida ochii, numai ce incepu patul sa se miste, si apoi porni in goana cu el.Si tot gonind trecu din odaie in odaie,pana ce ocoli tot palatul.
-Sa stii ca-mi place plimbarea-zise flacaul, dar n-ai putea mai repede?
Cum zise asta, patul incepu sa alerge nebuneste, de parca ar fi fost tras de sase telegari fara splina.Trecea lunecand poeste praguri si scari, in sus si-n jos, si-l purta lin, fara ca flacaul sa simta vreo hurducatura.Deodata se poticni, si buuf! patul se rasturna cu susu-n jos, si pernele si saltelele se gramadira toate, cat un munte, peste flacau.Dar el zvarli plapuma si pernele cat colo, si smulgandu-se de sub povara lor, zise cu manie:
-De-acu, plimba-se cine o pofti in patul asta desucheat.
Si dupa ce dsrese focul, se lungi langa el, si dormi pana la ziua, somn fara vise."
In "Omul care nu avea ce povesti", fenomenul poltergeist, este alcatuit dintr-o succesiune de episoade inedite:
"Si batranul, intorcandu-se spre o latura a odaii, striga:
-Vreau sa cinam, ati auzit?-si batu din palme de doua ori.
Pe neasteptate, porni o forfota, si o trebaluiala prin incapere, de credeai ca se fac pregatiri pentru o nunta.Un scaun cu spatar odihnitor, se trase singur spre vatra, si Rory se aseza, sa-si usuce bine incaltarile si straiele.Din bufetul inflorat, impodobit cu crestaturi frumoase, un cutit bine ascutit si o furculita lustruita ca oglinda, sarira si se apucara sa taie in bucati subtiri, o halca de carne atarnata de grinda.O oala cu smalt albastru, iesi si ea de sub soba de gatit si ciocani de doua ori in podea.De undeva, o multime de cartofi, mari cat niste soricei cafenii, pornira sa marsaluiasca sarind in interiorul oalei.Vatraiul se ridica singur, intetind focul in vatra, pana ce lumini rosiatice aurii, tesura o plasa jucausa peste podea.Sub ochii tot mai cascati de uimire ai lui Rory, oala se rasturna apoi intr-o galeata cu apa.Cartofii incepura sa joace tontoroiul, parca erau niste catei zburdand cand se scalda."-s.a.m.d.
Ceea ce mi s-a parut extrem de interesant, a fost insa povestea scriitorului rus N.V.Gogol, "Viy", poveste care are legatura, potrivit parerii noastre personale, cu doua mari tipuri de basme, din colectia domnului Ionel Oprisan, unele cuprinse in basmele de tipul "Fata din icoana",(Basme fantastice romanesti, vol.V.) si celelalte, in vol IV, Basme superstitios religioase,cu basme de tipul:
"Cu frica", "Ionica fara frica", POoveste despre credinta," Fata diavolizata"(varianta)," Cu strigoiaica,""Cu sfantul Nicolaie", s.a.m.d.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 6-Iun-2008, 18:31

N.V.Gogol, prefateaza povestirea sa in felul urmator:"Viy este o creatie uriasa a imaginatiei poporului.Acesta este numele pe care malorosii(ucrainenii,), il dau mai-marelui spiridusilor, ale carui pleoape grele, ii cad pana la pamant.Toata povestirea este o legenda populara.Eu nu am vrut sa schimb nimic din ea.Asa ca o redau aproape in aceeasi forma simpla in care am auzit-o"
Dintr-o data, Gogol, ne-a oferit doua informatii foartre interesante:
Viy este spiridus.
Viy este seful spiridusilor, liderul lor.
Fara sa stie, autorul ne da cheia povestii lui.Pentru ca "spiridusul", este definit in Dictionarul de mitologie generala, ca fiind un spiritus(spirit, duh, suflet omenesc)prezent in miturile si superstitiile mai multor popoare europene, unde va fi cunoscut si sub alte nume:
"elf si kobold, la germani,lutin, la francezi, Browni omuletul, la scotieni,domovoi, la slavi, spiridus, la romani."
Eu am sa spun altceva.Spiridusul, este o fiinta mica.Neghinita, este o fiinta mica.El este un spiridus.Copiii lui Israil, sunt niste fiinte mici.Ei sunt spiridusi.Datorita dimensiunilor folclorice reduse,spiridusii mai sunt cunoscuti si sub numele de pitici.Dar piticii din Alba ca zapada, sunt cetatenii Atenei, cata vreme, restul spiridusilor, sunt copiii lui Israel.Daca veti tine seama de aceasta deosebire, nu veti gresi niciodata.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 6-Iun-2008, 18:59

Trebuie sa va spun ca eu vad lucrurile si imi dau seama de semnificatia lor, inainte de a demonstra.Demonstratia, o folosesc, pentru a va face pe Dvs., sa intelegeti.Din acest motiv, Dvs., veti intalni situatii in care intuitia -in ce ma priveste,- o va lua cu un pas inaintea demonstratiei.Lucrul acesta se intampla numai in acest domeniu al hermeneuticii.In alte directii, mecanismul nu functioneaza.Pamfile,defineste spiridusul, ca fiind un dracusor in carne si oase,sau intruchiparea acestuia intr-o vietate vazuta sau nevazuta care, in casa unde sade, aduce toate norocirile de pe lume, atata cat traieste omul."El se naste dintr-un ou parasit care este clocit la subtioara, un timp determinat,(7 ani), si are adesea aspectul unui pui de gaina, uneori de sarpe miniatural.Celelalte crampeie de definitie, sunt rupte de filonul mitologic, fiind creatii mitologice autohtone, sau provenind de aiurea.Daca rationamentul nostru este corect,( si este,), liderul spiridusilor (care nu sunt altii decat copiii lui Israel,), nu este altul decat Moise.Viy, care apare in mitologia lui Gogol, nu este altcineva decat liderul spiritual al evreilor,-Moise.(As opta mai degraba catre Aaron, deoarece prin Moise, fara sa-si dea seama, vechii israeliti, il intelegeau pe faraonul Ahmosis I, care a izgonit hicsosii din Egipt.) Povestea spusa de Gogol, nu este decat un fragment memorial al intamplarilor prin care au trecut copiii lui Israel in robia egipteana.Continutul povestii sau a legendei, nu face decat sa confirme ipoteza noastra.
Ultima oară modificat de vanghelis007 pe 7-Iun-2008, 06:09, modificat 1 dată în total.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 7-Iun-2008, 06:07

Din cadrul povestii lui Gogol, se desprind doua drumuri.Unul, care cocheteaza cu fenomenologia paranormala,celalalt care duce catre Egipt.S-ar putea, ca ceea ce noi numim doua drumuri, sa fie de fapt unul singur, si anume drumul care duce spre Egipt, fenomenele paranormale care apar aici,venind sa sublinieze particularitatile acestui drum oriental.Prin cuvantul Faraon si respectiv Faraoanca, se intelege "cel care face farmece",sau "cel care poate face lucruri neobisnuite."Sa ne amintim de intrecerea dimtre Moise si Faraon, cand toiagul celui dintai s-a preschimbat intr-un sarpe(de altfel si imaginea spiridusului va fi mentionata ca este aceea de dracusor sau de sarpe, cele doua imagini reprezentant unul si acelasi lucru, din moment ce cuvantul drac, vine de la dragon, -sarpe, balaur.)Ori sarpele lui Moise, a inghitit ceilalti serpi, proveniti printr-o vraja asemanatoare.Continutul povestii este de natura initiatica, datorita personajului implicat in actiune.Pentru ca eroul nostru se numeste Homa Brut, si este filozof.El reuseste sa omoare o vrajitoare.Aceasta se dovedeste a fi fata prea frumoasa a unui sotnik.Fata murind, lasa pe limba de moarte, ca acest filozof sa o pazeasca in biserica, trei nopti consecutive, rostind rugaciunile de la pomana ei.In biserica, moarta revine la viata, si bine inteles, scena are ceva din filmele horor pe care le vedem pe ecranele televizoarelot noastre sau la cinematograf.
"Fata se ridicase, mergea prin biserica, avand ochii inchisi, cautand tot timpul ceva cu mainile sale, pe care le tinea ridicate in fata, ca si cum ar fi dorit sa prinda cu ele pe cineva.Ea, a venit direct spre el.Filozoful, infricosat, a desenat un cerc in jurul sau.Cu o oarecare sfortare a inceput sa citeasca rugaciuni, si sa spuna descantecele pe care le invatase de la un calugar ce vazuse toata viata sa vrajitoare si duhuri necurate.Ea se oprise langa linia cercului.Se vedea ca nu avea forta sa treaca dincolo de linie, si a devenit vanata la fata, precum cineva mort de trei zile."
Ceea ce este interesant aici, este cercul.El reprezinta in plan simbolic, soarele.Ori vrajitoarele si mortii, nu pot trece in universul solar al cercului desenat de catre Homa, deoarece aceste entitati apartin noptii, intunericului, ai carei copii sunt, sau devin.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 7-Iun-2008, 06:52

Stand in mijlocul cercului, Homa seamana cu un punct.Ori cercul avand un punct la mijloc, repet, este hieroglifa egipteana a soarelui, Re sau Ra.Aceasta imagine solara, este atat de importanta pentru oamenii preistorici, incat va patrunde in iconografia antichitatii si chiar a evului mediu, sub forma soarelui de andezit,sub forma horelor de piatra, sub forma templelor,ca spre exemplu, aliniamentul circular de menhiri, de la Stonehenge, din Anglia.Masa tacerii a lui Brancusi, este o reprezentare moderna a soarelui, scaunele din jurul mesei, nefiind altceva decat simbolul razelor solare.Astfel de ansamble megalitice, s-ar putea sa se gaseasca in Ceahlau, dar el va fi cunoscut sub denumirea de Ciobanul cu oile, si este reprtezentat de un menhir avand imprejurul sau un numar de pietre asezate circular.Menhirul, il reprezinta pe cioban, in vreme ce ceilalti bolovani, sunt oile de piatra ale acestuia.Merita sa mentionam aici, un interesant ansamblu megalitic, probabil asemanator celui de la Stonehenge, care se gaseste in tara noastra in zona Tainita.Numele, apartine unei paduri si a unui munte din preajma muntilor Buzaului, unde se gaseste un loc, numit de localnici, "Stalpii Tainitei",datorita stalpilor colosali de piatra,(menhiri), care alcatuiesc un cerc.Aceasta constructie megalitica, sub forma de cerc, poarta numele de cromleh, si este, repet, o replica autohtona a unui templu solar antic.Putem sa tragem o concluzie interesanta, si anume ca templul solar, in forma de cerc, avea ca scop, impiedicarea invaziei duhurilor necurate, si respectiv a mortii, in lumea luminii.Homa, desenand un cerc imprejurul sau, ridica un templu virtual al luminii in spatiul caruia, duhurile malefice nu puteau sa patrunda.
Simtind ca nu poate sa il prinda pe filozof(atata timp cat stapanesti lumina, intunericul nu are nici o putere asupra ta.Dar ce este aceasta lumina?Cunoasterea , pe care Homa a capatat-o in urma invataturilor?) frumoasa strigoaica, se va intoarce in lumea ei, reprezentata aici de sicriu.
"Deodata sicriul s-a ridicat de pe loc, si cu un fluierat, a inceput sa zboare prin toata biserica,facand un fel de cruci in toate directiile prin aer.Filozoful il vedea aproape deasupra sa, dar a mai observat ca sicriul nu trecea de granitele cercului sau, asa ca sporise cititul descantecelor.La un moment dat, sicriul, s-a prabusit in mijlocul bisericii, si a ramas nemiscat."
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 7-Iun-2008, 10:36

In noaptea urmatoare, lucrurile se repeta, si parca au o intensitate si mai teribila.Trupul vrajitoarei se apropie iarasi de semnul lui Ra, si ea, incepe sa rosteasca cuvinte inspaimantatoare, care seamana cu niste vraji cumplite. Homa, aude murmurul glasului ei.De la cuvintele rostite, "in toata biserica a inceput sa sufle vantul: se auzea un zgomot asemanator cu sunetul facut de o multime de aripi. Auzea cum cineva sau ceva, se izbea cu aripile in sticla geamurilor de la biserica si in rame, cum zgaria cu ghearele fierul, cum o forta imensa apasa usa, incercand sa patrunda inauntru. "
Accentul cade in mod deosebit pe activitatea de tip poltergeist care se manifesta cu violenta in locasul de cult.Activitatea de tip poltergeist se continua cu aceeasi intensitate dementa si in noaptea a treia.Vrajile moartei(sau blestemele ei?), nasc un veritabil vartej, iar acesta face sa cada icoanele jos, iar cioburile geamurilor, sa zboare prin biserica.Usa este smulsa, si in interiorul bisericii, patrund tot felul de animale inspaimantatoare.Dandu-si seama ca nu poate izbuti sa-l gaseasca pe filozof numai cu ajutorul fortelor sale, vrajitoarea cere sa fie adus spiridusul Viy.Recunoscut de aceasta entitate macabra, filozoful nu ,mai rezista si moare, in momentul apoteotic al atacului dat de catre fortele intunericului, subliniindu-se astfel, imperfectiunea spiritului omenesc.
Spunandu-va toata aceasta poveste, chiar la modul rezumativ, cititorul este prins atat de puternic in mreaja ei, incat pierde din evidenta, principalul.Fiti atenti.Nu ceea ce se intampla este important ci unde se intampla lucrurile acestea.Dvs., aveti in fata imaginea unei biserici, si a unui sicriu aflat in mijlocul bisericii in care se odihneste o moarta.Dar ceea ce vedeti Dvs., prin ochii povestitorului, este o imagine autohtona, posibila, deoarece, exista obiceiul inca din vechime, ca o persoana defuncta, sa fie inhumata intr-un loc sfant.Dar atentie.Imaginea bisericii, vine si substituie o alta constructie, care in Egiptul antic, nu se numea Biserica, ci Piramida.Prin urmare, povestitorul, nu vorbeste despre o biserica oarecare, ci povesteste despre ce se intampla intr-un mormant Egiptean, respectiv intr-o Piramida, dupa ce un defunct este inchis intre zidurile ei monumentale.Piramida, este singurul loc, care joaca rolul de templu si de mormant.Vrajile pe care le spune vrajitoarea sunt blestemele care vegheaza mormantul Faraonului sau Faraoancei.Aceste blesteme, vin si subliniaza faptul ca acela care are curajul sa patrunda intr-un mormant regal, va muri, datorita blestemelor care il apara pe cel "adormit"de incursiunile profanilor, in spatiul sacru.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 18-Iun-2008, 18:43

Nasterea din piatra.
Exista o colinda foarte interesanta, culeasa de N.Densusianu, in 1913 la Rasova, Constanta.Aceasta colinda, suna in felul urmator:
"Sus, la cheia raiului,
Buna ceata mi-e adunata,
Tot de sfinti,
De-aceia sfinti,
Si-mi citeau,
Prooroceau,
Si-mi citeau de Dumnezeu
Si pe Dumnezeu nu-l stiu.
Iar Ion,
Sant Ion,
Din gura asa graia:
"-Voi cititi,
Proorociti,
Si-mi cititi de Dumnezeu,
Si pe Dumnezeu nu-l stiti.
Iar eu viu,
Si bine-l stiu.
Jos la cheia raiului,
In stalp de chiatra mi-e-ncheiat.
D-unde sfintii c-0auzea,
Ei saltara,
Si zburara,
Sus mai sus se reiducara,
Cu norii se-amestecara,
Jos mai jos ca se lasa,
Pe stalp de chiatra cadea,
Cand acolo c-ajungea,
Carti in brate ca-si lua,
Si citea,
Proorocea,
De trei zule si trei nopti,
Stalp de chiatra-n patru crapa,
Iata, Dumnezeu ca scapa."
Referitor la aceasta colinda, exista doua interpretari diferite, una apartinand lui Vasile V. Filip,cealalta, lui D.O Cepraga.Vasile V.Filip, il combate pe Cepraga, afirmand:
"Tinem sa subliniem faptul ca un atare text, nu mai poate fi (..) integrat paradigmei "Invierii Domnului", ca obarsie a acestui motiv, asa cum incearca D.O Cepraga care abordeaza universul colindei la modul fragmentar si din perspectiva unilaterala, a stratului sau crestin.Daca tinem neaparat la paralelismul unei atari imagini, cu cele din mitologia iudeo-crestina, atunci(...) mai degraba ni s-ar impune imaginea vetero-testamentara, a lui Dumnezeu, ca stalp de nor ziua, si de foc noaptea, insotind pe Israel, in Exodul sau prin desert>"(Iesirea, XIII,21-22)
Vasile V.Filip, avea aici in vedere, urmatorul comentariu al d-lui Cepraga:
"Imaginea simbolica prin care "Invierea" prinde forma, in colinde, este cea a unui mare bloc de piatra, in interiorul caruia este inchis Iisus, ipostaza a mormantului in care a fost pus corpul Mantuitorului, dupa ce a fost dat jos de pe cruce."
Ultima oară modificat de vanghelis007 pe 18-Iun-2008, 20:46, modificat 1 dată în total.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 18-Iun-2008, 20:38

Stiti unde am putea vorbi despre greseala? In momentul in care, Vasile V.Filip, compara stalpul de nor si de foc, cu stalpul de piatra din colinda.Vasile V.Filip, are dreptate, singura lui scapare fiind aceasta comparatie neizbutita.Pentru ca cercetatorul, trebuia sa compare stalpul de piatra in care era inchis Dumnezeu, cu Muntele lui Dumnezeu, Horeb, destinatia pe care o aveau de fapt copiii lui Israel, cand au parasit Egiptul.Va amintiti, cand copiii lui Israel se plangeau de sete, ce ii zice Dumnezeu lui Moise:
"Iata, Eu voi sta inaintea ta pe stanca Horebului..."
Vasile V.Filip, ar fi trebuit sa explice mai mult decat a facut-o d-l Cepraga.El ar fi trebuit sa spuna cine era sfantul Ion, care-l cunostea pe Dumnezeu, cine erau sfintii , si ce anume carte citeau acestia.In momentul cand combati o ipoteza de lucru, ai obligatia morala, sa inlocuiesti ipoteza daramata, cu propria ta ipoteza, ori lucrul acesta nu se poate infaptui decat in cunostinta de cauza, si venind cu argumente solide, care nu pot fi combatute cu usurinta.Sfantul Ion din colinda, este Moise, si intr-adevar, el a fost singurul care il cunostea pe Dumnezeu.Sfintii cei maruntei, erau copiii lui Israel.Aici la muntele lui Dumnezeu, la Horeb, Dumnezeu este cel care ii va da lui Moise, Tabla cu cele zece porunci, pe care israelitii o vor citi, fara sa-l cunoasca pe Dumnezeu.Moise va mai aparea de doua ori, in cadrul colindelor.El va lua chipul Sfantului Ilie Fantanarul, dar si chipul sfantului Petre in colindele tip: "Dumnezeu la bogat si la sarac".Si de ce vorbim despre acelasi personaj?Pentru ca el va da apa israelitilor din stanca Horebului, si pentru ca Dumnezeu, il va pune in doua randuri pe Moise sa se suie in ultima colinda numita, pe umerii sai, ca sa spuna ce vede.Astfel, cand sfantul Petru, vede casa saracului, in mijlocul raiului, lucrul acesta se va intampla pe muntele Nebo, dupa cum scrie si in vechiul Testament:
" Moise s-a suit din campia Moabului, pe muntele Nebo, pe varful muntelui Pisga, in fata Ierihonului.Si Domnul, i-a aratat toata tara.(...)Domnul i-a zis:
"Aceasta este tara pe care am jurat ca o voi da(...) semintiei tale.Ti-am aratat ca sa o vezi cu ochii tai.Dar tu nu vei intra in ea."
Ori Dumnezeu il pune pe sfantul Petru sa se urce pe umarul sau drept si-l intreaba ce vede.Si sfantul Petru/Moise, ii raspunde lui Dumnezeu:
"Vad casa saracului,
In mijlocul raiului."
Ultima oară modificat de vanghelis007 pe 18-Iun-2008, 20:47, modificat 1 dată în total.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 18-Iun-2008, 20:45

Pe urma, "nasterea din piatra", mi se pare foarte interesanta, dar deplang lipsa de intuitie a comentatorului, care nu a inteles in totalitate mesajul si a spus niste lucruri care s-au voit interesante,dar care au lasat mesajul mitic in forma sa nealterata, pentru ca nu s-au inteles prea bine simbolurile textelor.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 19-Iun-2008, 08:40

Sa ne intoarcem la colinda "La casa bogatului si a saracului, (vezi Vasile V. Filip,-"Universul colindei romanesti" unde, autorul va spune urmatoarele lucruri:(pg.168):
"Vom mai mentiona in final,ca tot in contextul "deschiderii cerurilor, " trebuie sa intelegem vizita lui Dumnezeu, cu sotul sau, (de obicei sfantul Petru), mai intai la casa bogatului, ("in mijlocul satului"), unde sunt rau primiti, si apoi la cea a saracului, ("la marginea satului"),unde li se ofera cu drag cina putina ce sporeste insa miraculos. Dumnezeu isi invita apoi insotitorul, "sa urce"(arareori ni se spune pe ce anume,
si aflam ca este vorba (...)de umarul stang si drept al lui Dumnezeu, fie(...)( de doi pomi, un par si un mar), pentru a vedea casa bogatului, in mijlocul iadului, iar pe cea a saracului, in mijlocul raiului.Avem de-a face cu un tip (154, Bogatul si saracul,) extrem de bine reprezentat cu deosebire in Transilvania, nordul Moldovei, si al Crisanei, tocmai datorita caracterului sau moral si mesajului sau adanc uman."
Fiti atenti acum la ceea ce face Vasile V.Filip.Raporteaza aceasta intamplare, la mitul grecesc al lui Filemon si Baucis, care ii ospateaza pe Zeus, si insotitorul sau Hermes.Dar aceasta poveste mitologica greaca, este de fapt povestea ebraica, sau Biblica, a lui Avram si a Sarei.
"Episodul final al "urcusului" lui San-Petru, (pg.169),ar putea parea(observati ca in clipa asta, autorul incepe sa se joace de-a ghicitul), o amintire estompata a urcusului pe munte, al Biblicului Lot(tema mitologica este aceeasi) cel salvat de ingerul Domnului, de la distrugerea prin foc a Sodomei( Facerea 19) daca nu ar capata un inteles dincolo de posibilele influente biblice, cand il punem in relatie cu motivul "coborarii" urmarit in ultimele paragrafe."
Dezacordul meu porneste de la faptul, ca autorul, foloseste sursele de informatie dupa bunul sau plac.Raportarea unor motive folclorice, la alte motive folclorice, nu rezolva problemele, cu atat mai mult cu cat acceptarea unei variante sau alteia se face dupa placerea subiectiva a autorului, care agreeaza sa cocheteze cu o anumita varianta mitologica, in detrimentul alteia, fara sa observe numitorul comun care le leaga,-in cazul cand acest numitor comun exista.Ori primul munte pe care se urca"Sfantul Petru", este Muntele lui Dumnezeu , Horeb, unde el ajunge cu copiii lui Israel, si capata de la Dumnezeu, Tabla Legilor, cu cele zece porunci.Intorcandu-si privirile spre Egipt, Sfantul Petru/care este de fapt Moise, vede bogatul(pe Faraon) si casele sale, in mijlocul Iadului(Egipt, vazut aici ca si in alte locatii ca un tinut al lumii infernale, o lume a mortilor.)Despre Muntele lui Dumnezeu,-Horeb, se vorbeste in colinda lui Densusianu, si apoi in aceasta cplinda a "Bogatului si a saracului, cand Moise(Sf.Petru, se va urca pe umarul stang al Domnului.Ori in clipa cand sf.Petru/Moise, se suie pe umarul drept al lui Dumnezeu, acesta este Muntele Nebo, despre care am amintit, si de unde Moise, va vedea toata tara Canaan, in magnifica ei splendoare.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 21-Iun-2008, 04:58

Nasterea din piatra.
Monica Bratulescu, asa numeste acest tip de colinde:"Nasterea din piatra".Vasile V.Filip, le acorda atentia cuvenita, in cartea "Universul colindei romanesti".Haideti sa incepem tot cu colinda lui A.Viciu:
"Piatra, piatra, solovata,
Lerui Doamne,
Sede-o maica-ngenuncheata,
Ca sa nasca fiu din piatra,
Fiu din piatra s-a nascut,
Matura-n mana i-au pus,
Ca sa mature pamantul,
Pamantul cu gozurile,
Si cerul cu negurile."
Sunt tentat sa fac o observatie generala.Observati ce versuri frumoase, si ce mesaj simplu.Ei bine, cei care complica de regula lucrurile, suntem noi cercetatorii care reusim in majoritatea incercarilor noastre de interpretare folclorica,sa transformam textele cele mai simple in ceva atat de misterios si infricosator, incat cel care ne citeste, trebuie de fiecare data sa o ia de la capat, avand doua alternative:Ori sa ne citeze,-si sa dea in felul acesta vina pe noi, pentru toate bazaconiile pe care sunt nevoiti sa le suporte, ori plecand de aici, sa complice si mai tare lucrurile, facandu-le fara inteles.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 21-Iun-2008, 05:29

Intr-o alt fel de exprimare a ideii, cercetatorii isi fac de cap,jucandu-se cu folclorul, facandu-l de neinteles.Si dupa ce asemenea unor copii mici, se plictisesc de joaca lor fara sens, lasa jucariile aruncate prin toata casa, stiind ca o sa vina in urma lor, mama sau tata, sa le adune si sa le puna la loc pe rafturile dulapiorului.Ar trebui ca interpretarile miturilor, sa mai piarda din prestanta lor academica si sa se adreseze omului care a creat mitologia, folosind acelasi limbaj pentru a se putea intelege.Iarasi sunt nemultumit, de faptul, ca pentru a scapa de raspundere, cercetarea isi citeaza in mod substantial predecesorii, cu rost sau fara rost,astfel ca daca am face gramajoare din ingredientele folosite, am obtine doua gramajoare, una mai mare si alta mai mica.Cea mare, este aceea a cercetatorilor citati, care ne privesc de acolo cu ochii mari si nevinovati, si alta, in care sunt concluziile noastre sprijinite pe autoritatea acestora, sau pe ceea ce am putea numi, fara ironie, dar cu amaraciune, un pic de neant.Din cauza aceasta, foarte multe lucrari se pierd in uitare, sau se duc la topitorie unde sunt reciclate in produse mai putin stralucitoare, dar importante pentru viata noastra sociala.
Haideti sa vedem ce zic altii despre colinda.
"Majoritatea comentatorilor motivului, de pana la V.Kernbach, l-au raportat la mithrincepand chiar cu autorul culegerii din care am citat,Alexiu Viciu,-scrie Vasile V.Filip, -primul care a publicat o varianta a acestui tip.Iata mentiunea sa intr-o nota de subsol:
"De fapt este imposibil a nu intrevedea in aceasta colinda, un rest din cultul lui Mithra=Sol invictus, ce se serba dupa datele fenicienilor, la 25 decembrie."Mithras se numeste, -"cel ce s-a nascut din stanca, din pestera adanca."
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 21-Iun-2008, 06:01

Ideia transmisa de A.Viciu, nu este de loc rea.Dar cand alaturi de Mithra, se mai mentioneaza faptul ca la fel se nasc si frigianul Agiditis, hititul Ullikummi, eroul osetin Papas, ajungandu-se la Iisus Hristos, care si el se naste intr-o pestera(Betleem), dar si reinvie dintr-un mormant sapat in stanca, lucrurile incep sa scape de sub control.As putea sa spun chiar ca o iau razna de-a binelea, atunci cand se fac observatii similare legate de zeitati locale din Asia Mica, Extremul Orient, India si Polinezia, zeitati care si-au facut un hoby din nasterea din piatra, spre disperarea cercetarii, care nu stie cum sa interpreteze problema.Lucrul acesta l-a facut pe V.Bologa, care are si el o culegere de colinde asemanatoare, sa vorbeasca in mod perfid despre " piatra de nastere "sau de nasteri,inlocuind aceasta piatra cu o caramida(spre disperarea femeilor care se simteau mai bine pe bolovanii aceia decat pe caramida patratoasa, care le umplea spatele de vanatai),idee impartasita si de alti autori si autoare.Pentru ca lipsea cireasa de pe tort, autorul, din a carui carte citam,mai face aluzii la Vechiul Testament,la Occidentul European,se intoarce la mitologia greaca, unde-i citeaza pe Deucalion si Pirra, s.a.m.d.In felul acesta, cititorul are certa impresie ca isi pierde haturile asemenea lui Feton, iar carul lui, o ia la intamplare pe ogoarele miturilor, aproape fara adresa.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 21-Iun-2008, 06:33

Ce trebuia sa faca Vasile V.Filip? Sa caute calea cea mai simpla a interpretarii textului colindei.Trebuia sa ne spuna clar,fara umbre de ezitare-nu sa ne plimbe, ca sa ne oboseasca-cine este femeia care naste, cine este pruncul pe care il naste,ce reprezinta matura pe care maica-sa sau altcineva, o cumpara pruncului, pentru ca acesta sa mature cerul si pamantul.Raspunsul se poate da in trei randuri:
Femeia care naste, este insula Delos.Mitologia, foloseste imaginea feminina a mamei nascatoare,care este cunoscuta sub numele de zeita:Leto sau Latona.Dar ideea ca mama este de piatra, apare si intr-una dintre variantele baladei Mesterul Manole, unde femeia este "zidita", si ea spune:
"Si tzatza din dreapta
S-a facut ca piatra,
Si tzatza din stanga,
S-a facut ca stanca,"
pentru ca la un moment dat, sa-i spuna frustrata, fiului ei:
"Suge maichii-odata,
Ca sunt stean de piatra".
Fiti foarte atenti, doamnelor si domnilor.Vorbim despre acelasi lucru si in versurile colindei lui Viciu, si in balada.
Cine este copilul nascut? Este Apolon, soarele.In basme, se va naste impreuna cu sora sa, zeita Artemis, iar mastera cea rea,(Hera), ii va schimba pe cei doi copii, cu niste catei, aluzie ca Latona era o zeita lupoaica, iar copiii ei se vor naste cu aceeasi infatisare, fapt pentru care Apolon, va fi cunoscut in antichitatea greaca sub numele de Apolon Lykios(Sau Apolon Lupul).Aceasta aluzie greaca, la natura salbatica a mamei si copiilor ei, o vom regasi intr-o serie de colinde, unde Maica Domnului, sau alti sfinti crestini, vor avea o infatisare salbatica, fiind confundati cu vanatul de catre vanator.Entitatea divina, se confeseaza vanatorului si-i atrage atentia ca nu este ceea ce vede el, ci este Sfanta (sau sfantul )oarecare, trimisa pe pamant, din diferite motive.
Ce simbolizeaza matura?La fel ca ariciul, este un simbol al razelor soarelui, care alunga negurile diminetii si matura pamantul(glodurile) cu razele.Daca dupa aceste destainuiri, avem nevoie de argumente, pentru a sustine cele afirmate, lucrul acesta se poate face cu usurinta.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 21-Iun-2008, 10:33

Sa citim cateva cuvinte despre Latona:
"Latona(Leto), este o titanida din mitologia greaca,fiica a cuplului Koios-Foibe.Pentru relatiile ei ilicite cu Zeus, este prigonita din gelozie de zeita Hera,(sotia lui Zeus), care cu ajutorul moasei divine, Eileithyia, ii intarzie nasterea.Aceeasi Hera, o obliga pe Gaia, sa ii refuze orice adapost.Peregrinand prin lume, Leto gaseste refugiu ospitalier abia pe inexistenta pana atunci insula Delos, pe care zeul marilor a scos-o la suprafata prin emergenta, unde zeita Latona, va naste dupa noua zile si noua nopti, doi prunci gemelari, Apolon, si Artemis.Nasterea lui Apolon s-a savarsit pe coasta Aticii, pe acel promontoriu cunoscut sub denumirea de "Zoster"-"Cingatoarea", cand Leto, ca sa nasca fara dificultati, a fost nevoita sa il desfaca de pe mijlocul ei.Motivul acesta va intra in folclor, unde, nu de putine ori, il vom intalni in relatie cu povestea lui Apuleius, "Magarul de aur", dar noi il punem in legatura cu una dintre muncile lui Heracles, si respectiv, cu razboiul troian.Leto, este o zeita arhaica,locala, avand vechi consacrari:
Un oras in insula Creta, un templu in Asia Mica, un crang sacru in insula Rhodos, o padure pe unul dintre bratele de varsare ale Istrului in Pontul Euxin.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 21-Iun-2008, 11:04

Prigonita de Gaia, care nu ii permite sa nasca in zona continentala, zeita s-a dus sa nasca in insula Ortygia, adica, in "insula de piatra",cum o numeau vechii elini.Pentru ca insula aceasta era o insula pustie, pe care nu crestea iarba, poate numai rugii aceia de care se va impiedica mai tarziu sfanta Fecioara Maria.Insula era acoperita de pietroaie albicioase, si maracini, asa cum am spus si mai inainte.Din cauza pietrelor ei albe, s-a mai numit si insula Alba, care in greceste se spune Leuke.
"Insula de piatra", va intra in folclorul romanesc, sub influenta culturii grecesti sub numele de "piatra solovata", iar alteori, va capata numele de "Dealul", amintaind prin fonetismul sau de insula Dilos, sau Delos.
In "Sarbatorile la romani", a lui Tudor Pamfile, citim:
"Ca sub dealul cel mai mare,
Rasare un mandru soare,"
ca mai departe sa gasim acelasi lucru:
"Ici in deal(adica in insula Delos) colea in vale,
Iata soarele rasare,
Sfantul soare-a rasarit,
Si pe noi ne-a-mpodobit.."
etc.
Faptul ca soarele s-a nascut pe" insula de piatra", pe Ortygia(insula Prepelitelor), pe "insula Delos",sau "insula Alba(Leuke)" a facut sa se spuna, ca el este nascut din piatra, adica pe aceasta insula de piatra,si dupa care cum era si normal, soarele s-a urcat la cer, adica a "inviat", ceea ce i-a facut pe comentatori sa traga cele mai nastrusnice concluzii.
Dar soarele, are o calitate neobisnuita.El iradiaza lumina si caldura, facandu-l pe omul simplu sa-l transforme pe soare, in primul maturator al S.S.B.-ului,si probabil singurul care a intrat in legenda.Unele colinde romanesti, cer gazdei sa se pregateasca pentru colindatorii care vin, punand slugile, sa mature curtile.S-a spus ca lucrul acesta este un fel de ritual, menit sa alunge duhurile rele si impure din spatiul gazdei, pentru ca acesti colindatori sa-si tina ritualul intr-un spatiu marcat de sacralitate.Va amintiti de filozoful lui Gogol, care va desena un cerc in jurul lui? Acelasi lucru il fac si slugile gazdei."Ei matura curtile", nu in sensul in care procedam noi la ora actuala, ci" facand lumina."
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 21-Iun-2008, 18:00

Sa ne intoarcem la relatia Gheea-Hera-Latona:
"Marea zeita Hera, o obligase pe Gaia,-zeita Pamant,-sa-i promita ca-i va refuza Latonei, orice adapost".
Sa citim acelasi refuz in scrierile lui Alexandru Mitru:
"Gheea, nu i-a dat voie Letei(Latonei), sa nasca in nici un coltisor de pamant.Umbla pe drumuri grele Leto, plangand de jale, in dureri, si nicaieri nu putea naste."
Acum fiti atenti, pentru ca se va intampla ceva neobisnuit.Colindele despre "Nasterea Domnului",vor prelua acest pseudo-arhetip legendar, transformand-o pe Latona, in Maica Domnului:
"Durerea cand s-a-ntetit,
O leroi Doamne,
Maica sfanta s-a pornit,
Cu par galben despletit,
Prin Vitleim(Betleem) a umbla,
Vre-un locas de va afla,
Gazda buna s-o primeasca,
Unde pe Cristos sa-L nasca.
Se plimba in sus si-n jos,
Caci batea vant friguros,
Si-avea vesmant de argint,
Ca nastea pe fiul sfant.."
Daca in acest colind, nu apare totusi clar motivul refuzului nasterii pe pamant,lucrul va apare evident in colinda "Vestirea pastorilor", care suna dupa cum urmeaza:
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 21-Iun-2008, 18:21

"Noi, v-aducem veste buna,
Veniti cu noi impreuna,
Ca Fecioarei Maria,
S-a-mplinit acum vremea,
I-a sosit ceasul sa nasca,
SI UMBLA DIN CASA-N CASA
NIME-N LUME NU O LASA
SI NU VREA S-O GAZDUIASCA
Scriptura sa se-mplineasca,
Sa se nasca Domnul sfant,
Intr-o iesle pe pamant."
Mergand pe valorile de semnificatie, ale celor aratate pana acum, ajungem la cateva concluzii extrem de interesante:
Isus Hristos, este unul si acelasi cu Apolon/Soarele.
(Ca o curiozitate, aratam ca numarul de apostoli, este de 12, ceea ce corespunde cu numarul constelatiilor zodiacale.Mai mult decat atat, printre apostoli, se gasesc doua perechi gemelare, corespunzand constelatiilor Gemenii si Pestii.Tot aici vom gasi si un apostol femeie, -Maria Magdalena- corespunzand constelatiei zodiacale Fecioara.)
Fecioara Maria, este una si aceeasi cu Latona (Leto).Dar va trebui sa fiti atenti, deoarece Latona este cand o insula(mama de piatra, care va naste un prunc din piatra,)cand va fi insasi zeita pamantului Gaia, si amintiti-va ce i-a dat aceasta sa inghita sotului ei, pentru a-l scapa pe Zeus de la pieire.De asemeni, mama nascatoare a lui Hristos, va imprumuta in anumite colinde romanesti, o parte din destinul fecioarei,din "Magarul de aur" a lui Apuleius, s.a.m.d.
Insula Delos, s-a preschimbat in religia crestina, in "Ieslea" din Betleemul Iudeii, unde Maria, sotia lui Iosif, il va naste pe pruncul sfant.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 22-Iun-2008, 18:21

Am sa va spun acum doua povesti, care se intalnesc intr-un loc amandoua.Una este mitologica, cealalta este istorica.Prima se numeste "Mitul cosmogonic romanesc", a doua este povestita de Herodot, parintele istoriei. Mitul, il voi reda in versiunea lui Vasile V.Filip, si este corect povestit de autor, care-l preia din Legendele lui Tony Brill, si de la alti autori.(pg.29):
"Dumnezeu si dracul, se intalnesc deasupra noianului de ape, si se intreaba de nume, prezentandu-se drept Fartate si Nefartate.Dumnezeu il trimite pe dracul sa ia pamant in numele lui, pentru a face lumea peste apa.Dracul ia insa pamant in numele sau, dar apa i-l imprastie.(alteori pamantul il arde, dracul fiind nevoit sa-l arunce, dar devenind prin cumularea efectelor,-negru.)Au loc trei incercari repetate, iar Dumnezeu stiind ca dracul nu-i asculta porunca, ii ingreuneaza sarcina, asezandu-i si gheata deasupra apei.Cand in sfarsit, dracul ia pamant si in numele lui Dumnezeu, ii mai ramane dupa scufundare putin pamant pe sub unghii, din care Dumnezeu va face o turtita, pe care o mareste cat un pat, pentru a se putea odihni amandoi noaptea."
Si acum, cea de-a doua poveste:
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 22-Iun-2008, 18:39

"Mai inainte de a porni prima sa expeditie impotriva Eladei, Darius incearca sa intimideze lumea grceasca, printr-o campanie diplomatica.Solii, "Marelui Rege", vizitara pe grecii insulari, apoi pe cei continentali, ca sa le ceara "pamant" si "apa"(in numele sau), ceea ce la persi insemna supunere.Multe cetati din insule, in frunte cu Tasos-ul si Egina, ii dadura lui Darius acest gaj simbolic, dar la Sparta si Atena, solii au fost aruncati in fantani, ca sa-si ia pamant si apa de acolo, cat doresc."
Ceea ce vreau sa va spun punand fata in fata aceste doua povestiri, este faptul ca "Facerea " romaneasca, porneste de la aceasta intamplare, povestita in Istoriile lui Herodot.Cunoscand evenimentul istoric de la care s-a pornit, putem sa ne dam seama, cu o oarecare comoditate cine sunt personajele mitului:
Regele persan Darius, se considera a fi Dumnezeu.Nefartatul, in cadrul mitului care se duce pe fundul(sau in strafundul marilor, ceea ce presupune o miscare vectoriala nu in adancime, ci pe orizontala reperelor geografice,)apei, ii reprezinta pe solii regelui persan, in numele caruia acestia cer pamant si apa,ca simbol al recunoasterii regalitatii persane.
Vreau sa mai adaug ca episodul apare si in "scrisoarea a III-a" a lui Mihail Eminescu, si traditia persana exista si la ora actuala.Cand un sef de stat de duce intr-un colt de tara,este primit cu paine si sare,ca semn a recunoasterii regalitatii, chiar daca aceasta regalitate a fost inlocuita cu altceva intre timp.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 23-Iun-2008, 05:37

Din nou despre Latona nascatoarea de zei, si Maica Domnului.
Am aratat ca insula pe care va naste zeita Latona, se numeste Delos, si pentru ca grecii in miscarea lor migrationista catre rasarit , au intrat si in Pontul Euxin, intemeind in vecinatatea Istrului, o serie de colonii/ cetati,ei au adus acest cult al zeitei in acest spatiu geografic, consacrandu-i o padure, care o cunoastem si noi sub numele de Letea,(si nu este exclus ca undeva in aceasta padure-sau crang, a zeitei grecesti, sa se gaseasca ruinele unui templu, sau prezenta unui altar), fapt care va provoca o confuzie interesanta.Prezentra zeitei, va monopoliza si alte lucruri virtuale, ca insasi insula, si respectiv numele purtat de catre aceasta insula.In felul acesta, padurea Letea, va fi considerata insula, sau situata pe o insula, iar numele ei va fi acela de "Insula Alba", sau "Leuke".Facem aceasta afirmatie, deoarece, exista doua reprezentari mentale total diferite intre ele despre insula.In vreme ce unii exegeti ai antichitatii, o numesc "insula stancoasa",(ceea ce ar fi corespuns imaginii arhaice a insulei de obarsie, care trebuia sa fie de piatra,Pausanias, vorbeste despre cu totul altceva:
"Exista la gurile Istrului(dar unde erau aceste guri ale Istrului, pe vremea lui Pausanias?) in Pontul Euxin, o insula inchinata lui Achilleus,(dar insula trebuia sa fie inchinata lui Apolon, din moment ce insula, care era mama lui, avea sa-i dea nastere acestuia), numita Leuke.Ea are o circumferinta de 20 de stadii, ( si atentie)- este plina de paduri stufoase si animate, unele salbatice, altele domestice.In ea se afla un tremplu al lui Achilleus(mai degraba a lui Apollon) si o statuie.(Reprezentandu-l pe zeu, pe Apollon).
Sa ne intoarcem la versiunea originala a nasterii zeului Apollon de catre zeita Latona.Ea este redata de discutia pe care o poarta Ulise cu frumoasa Nausicaa:
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 23-Iun-2008, 06:03

Uimit de frumusetea fecioarei feace, Ulise ii spune Nausicai:
"Privindu-te, uimirea ma cuprinde,
In Delos doar vazui asa un lujer,
De finic,care fraged rasarise,
Pe lang-altarul zeului Apollon.(...)
Cum vazut-am
Mladiul copacel,uimit in fata-i,
Am stat eu indelung, ca n-a fost altul,
Mai gingas din pamant crescut ca dansul."
(pg.159/160,Odiseea de Homer, in traducerea lui George Murnu.)
Explicatia data la subsolul paginii 160, este foarte interesanta:
"Ulise o comparase mai sus pe Nausicaa, cu un vlastar.Arborele mentionat este celebrul palmier, de care s-a sprijinit Latona, cand l-a nascut pe Apollon in insula Delos.Langa arbore, i-a fost inchinat zeului, un templu.Palmierul din Delos, era considerat nemuritor, si mai putea fi inca vazut pe vremea lui Cicero."
Intr-o colinda, intitulata: "In drum spre Vitleim(Betleem), (Vezi Colondele Domnului I.E.), citim:
Iara mai plecara,
Si un mar aflara,
Maica se oprea,
De el se ruga:
-Mar primeste-ma,
Mar uimbreste-ma,
Racoreste-ma.
Marul se-nchina,
Crengile-si pleca
Umbra si-o latea,
Soarele pierea,
Sfanta c-atipea."
Umbra protectoare pe care o imprastia marul in jurul Maicii Domnului era chiar umbra zeitei, din moment ce Noaptea este cea care da nastere soarelui.Citind aceasta colinda, si altele similare, in care Maica Domnului se sprijina sau isi gaseste adapost sub un copac, nu este asa ca nu mai stiti ca marul, introdus in colinda de crestinism, era de fapt palmierul de care se sprijinise zeita Latona ca sa-i nasca pe cei doi copii sfinti: Apollon si Artemis? Dvs., veti citi insa in cartile exegetilor, tot felul de lucruri neadevarate si fantastice. Este dreptul Dvs. sa alegeti ce va place, daca argumentele noastre sunt insuficiente.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

Mesajde vanghelis007 » 23-Iun-2008, 06:24

Atlantida
Cu toate ca am vorbit despre Atlantida in alta parte,pot spune ca interpretarile excesive ale Dialogurilor lui Platon, au avut darul sa oboseaca cititorul, sa-l determine sa arunce zambind cartile atlante la gunoi si sa se apuce de alte lucruri mai practice pentru nevoile lui.Atlantida, seamana cu un pacient intins pe o masa de consultatie, in jurul caruia roiesc douazeci de doctori.Desi pacientul se gaseste acolo, in fata lor, desi simptomele sunt evidente, nici un doctor nu este capabil sa dea un diagnostic potrivit, si in felul acesta, pacientul poate muri foarte linistit de batranete, pe masa pe care a fost intins.Ca o ironie a soartei,toti exegetii, spun exact tot ce nu ar trebui sa spuna, afirmatiile lor nefiind conforme cu adevarul.Va rog respectuos sa nu-i compatimiti, deoarece ei nu merita compatimirea si nici respectul Dvs.Cand cineva te minte in fata, chiar daca nu stie ca face acest lucru, el iti prejudiciaza timpul, se joaca cu nervii tai, pentru ca peste un timp oarecare, o sa vina altcineva care o sa-l desfiinteze pe primul comentator, sa faca loc neroziilor sale, asa zis stiintifice.Si istoria se repeta, iar Dvs., nu veti pricepe nimic, fiindca stiinta s-a desprins de Dvs., oamenii si a inceput sa vorbeasca o pasareasca, pe care nu o mai intelege nimeni.
Hai sa fugim prin camerele vaste
Imagine
vanghelis007
Avatar utilizator
Contactaţi Administratorul
 
Mesaje: 3064
Membru din: 15-Sep-2007, 12:17
Localitate: Ploiesti
Puncte de reputaţie: 0

AnteriorUrmătorul
Forum Statistici

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: CommonCrawl [Bot] şi 5 vizitatori

Opţiuni

Înapoi la Bloguri